Ayurvedisk pizza

Ayurvedisk pizza – vatabalanserande recept

Ayurvedisk matlagning

Ayurvedisk matlagning är fortfarande något som jag själv försöker lista ut. Ayurvediska riktlinjer är något som jag använder mig dagligen av. Jag lär mig fortfarande och jag hoppas kunna inspirera dig att prova nya livsmedel, kryddor och recept. Det är något som man bygga in i sitt dagliga liv och det enda du behöver är tålamod, nyfikenhet och öppenhet att prova nya saker. Du kanske har ställt dig själv samma fråga som jag: Vad är ayurvedisk matlagning? Hur ska jag tänka? At äta enligt Ayurveda, vad betyder det? Testa den recept på ayurvedisk pizza!

Nya kostvanor

Jag älskar att laga mat och om jag ska vara ärlig, så tar det tid att laga ”färsk” mat från grunden varje dag. Men när du har hittat din rutin och förstått principerna så är det hur enkelt som helst. Börjar med en måltid om dagen. Kom ihåg att inte känna dig skyldig eller besviken på dig själv när du planerade något men inte lyckades. Det är okej. Att förändra kostvanor, nya ingredienser, nya kryddor eller sättet hur du äter, är en process. Del av processen är att man misslyckas men inte ger upp, särskilt om du lider av mag-tarmbesvär sedan flera år tillbaka. En god hälsa byggs inte över en vecka eller en månad, utan med små förändringar över en längre tidsperiod. Sedan två år tillbaka sysselsätter jag mig mer ingående med ayurvedisk matlagning och testa nya ayurvedisk recept. Som egenföretagare har jag det kanske lite enklare att anpassa lunchtiden efter mitt jobb. Men även om du är anställd och har småbarn är det möjligt att få in nya kostrutiner. Om jag inte kan laga mat färsk varje lunch, förbered måltiderna på morgonen. Frågan är bara hur och vad du prioriterar?

Konsten att äta ayurvedisk

Grundläggande principer inom ayurvedisk matlagning är att äta medvetet, vilket betyder att inte låta dig distraheras av musik, TV eller pratande. Att sitta upprätt är bäst för att främja en bra matsmältning. Ta ett par djupa andetag innan du börja äta och emellanåt. Tugga alltid maten ordentligt och drick till och med lite varmt vatten. Skapa förutsättningar för en optimal matsmältning genom att undvika svälja fast föda. Det betyder att du bör äta långsamt och i lugn och ro. Med dessa enkla ayurvediska principer kan du enkelt läka din tarm och förebygga matsmältningsbesvär. Om du är nyfiken på hur du kan förbättra tarmhälsan naturligt ska du läsa mer här.

De tre Gunorna

Ditt humör före och under matlagning betraktas som viktigt inom ayurvedisk matlagning. Du ska varken laga mat eller äta när du är arg, upprörd eller ledsen. Och varför det? Eftersom ditt nervsystem hänger ihop med din tarm. Det kallas för tarm-hjärna-axeln. Är du upprörd så påverkas tarmrörelsen och matsmältningen negativt. Din Agni, matsmältningselden, kommer att påverkas eftersom dessa känslor medför att dina kroppsceller drar ihop sig. Försök därför att lugna ner dig innan du lagar mat eller äter. Ett lugnt sinnestillstånd främjar det sattviska tillståndet, en fridfull och närande energi. Ta några djupa andetag innan du börjar. När du exempelvis rör om maten för mycket eller har bråttom så irriteras sinnet. Det kallas för rajasiskt. Och om du lägger för lite ansträngning på din matlagning, äter snabbmat eller gammal mat är det tamasiskt. Sammantaget vill vi hålla de tre Gunorna (sattva, rajas och tamas), som är sinnets egenskaper, i balans. Vi behöver alla tre egenskaperna för att leva ett lyckligt och balanserat liv.

De sex smakerna inom ayurvedisk matlagning

Ayurvediska principer för matlagning innebär också att jag lägger till alla sex smakerna i en måltid: sött, surt, salt, beskt (bittert), strävt (sammandragande) och kryddigt. Du kan antingen tänka på själva grönsaken, till exempel är morot söt, eller krydda som ajwan som är kryddigt. Vissa örter och grönsaker har mer än bara en smak. Trikatu är en blandning av svartpeppar, långpeppar (pippali) och torkad ingefära, som jag använder i alla mina måltider i små mängder eftersom det stärker Agni. Alternativt kan du göra en ingefära-shot innan måltiden, som hjälper mot en svag Agni dvs. matsmältning. I mitt ayurvediska pizzarecept använder jag följande smaker:

Söt: sötpotatis, morot, fänkål, zucchini

Syrlig: citron eller lime, ost

Salt: salt

Bitter: ajwan, oregano, nötter, olivolja, zucchini

Sträv: kikärter

Kryddig: ajwan, senapsfrön, trikatu, spiskummin

Om du inte är säker på hur en grönsak eller en krydda smakar, smaka på den!

Recept på ayurvedisk pizza

Jag lagar så naturlig mat som möjligt och det betyder vanligtvis att spannmål, baljväxter och grönsaker lagas separat med olika kryddor. Brist på kreativitet har gjort att jag periodvis prova nya recept. Pizzareceptet är inspirerad av Areyouvedic och jag vill dela min egen variant av hennes ayurvedisk pizza. Pizzan kräver lite mer förberedelse än en ”vanlig” pizza. Sammantaget tar det mindre än 30 minuter att skapa en ayurvedisk pizza. Först steker du degen i en panna, sedan bakar du den i ugn. Den är till och med pittavänlig. Du kan använda vilket mjöl. Eftersom jag är glutenkänslig använder jag glutenfritt mjöl. Om du använder mandelmjöl, se till att låta degen vila i 10 minuter och tillsätt mer vatten till den, eftersom mandelmjöl är mer absorberande än något annat mjöl.

För 2 medelstora ayurvediska pizzor behöver du:

Pizzadeg:

1,5-2 koppar kikärtsmjöl eller annan

1-2 tsk olivolja

½ kopp varmt vatten

½ tsk salt

Nypa mald fänkål, spiskummin & ajwanfrö

Sötpotatissås:

2 små sötpotatisar (kan ersättas med pumpa)

1 tsk ghee

Saft av ½ lime eller citron

Kanske mer vatten

Nypa mörka senapsfrön, trikatu (eller svartpeppar) & salt

ayurvedic-pizza

Grönsakerna till ayurvedisk pizza:

Rödbeta

Zuccini

Morot

Valnötter eller/och cashewnötter

Getost eller annan ost

Örtblandning enligt dosha

Lite vatten

Så här blandar du allt för din ayurvedisk pizza:

Sås: Tvätta, skala och hacka sötpotatisen i mindre bitar. Stek kryddorna i ghee i en kastrull tills senapsfröna poppar. Tillsätt sötpotatis. Rör om lite och tillsätt vatten. Ta på locket, låt sjuda till de är mjuka (ca 10 minuter). Använd mixer för att göra såsen och tillsätt citron- eller limejuice.

Deg: Värm ugnen till 200 °C. Blanda kikärtsmjölet med kryddor i en skål. Koka upp vattnet och häl sedan i en kopp för att låta det svalna innan du blandar det med olivolja och mjöl. Blanda med händerna. Dela smeten i två och kavla ut varje pizzadeg tills den är cirka en halv centimeter tjock. Stek degen i ghee i en panna tills du ser luftbubblorna. Låt vila på ugnsplattan efteråt.

Grönsakerna: Stek kryddorna i ghee först och tillsätt grönsakerna efteråt. Tillsätt lite vatten och nötter. Låt puttra i ca 5 till 8 minuter.

Fördela sötpotatissåsen på den pizzabotten. Toppa med grönsaksblandningen och osten. Grädda pizzan i 10 minuter eller tills osten har smält. Strö över torkad oregano eller andra örter. Färdig!