Tio bästa sätt att balansera pitta

Tio bästa sätt att balansera pitta

Under sommarmånaderna ökar värmen och fuktigheten. Temperaturen stiger och kan ge ett ”hett” humör och kan leda till pittaöverskott i kroppen. Pittadosha består nämligen av eld- och (lite) vattenelement som bidrar till en god ämnesomsättning och matsmältning. Pittaperioden fortsätter fram till första lövfällningen där Vata tar över.

Pittadoshan ansvarar för all kemisk och metabolisk transformation i kroppen, dvs ämnesomsättning och matsmältning, men också för den mentala matsmältningen. En Pittatyp brukar ha en stark matsmältning och hungerkänsla och kan äta i stort sett allt. Pittaenergin gör att vi kan ta till oss den information och de sinnesintryck vi får och hjälper till att bearbeta dem. Kommer Pittadosha ur balans så kan man bli lätt irriterad och frustrerad. För mycket stress och ”hetta” i karaktär kan leda till högt blodtryck, utmattning och trötthet. Stress kan ge migränliknande huvudvärk. Energin förbrukas och kan inte fyllas på. Pittapersoner har även en surare eller petigare humör så akta dig!

Kroppen försöker alltid skapa balans i doshorna. Den inre balansen påverkas dock av arbete, kost och årstiderna. Nu finns det de människorna där pitta är deras födelsedominanta element (prakruti) eller som har en obalans (vikruti). Under sommaren där det blir varmare ökar pittaenergin. Kroppen minskar den inre Agni (förbränningselden) genom att sänka värmen och ämnesomsättningen för att inte överhettar. Det betyder också att matsmältningen blir mindre stark. Huvudvärk för man inte druckit tillräckligt med vatten (för att minska elden), mindre aptit och mindre fysisk ork kan upplevas. Om du känner igen dig nu så är det bra att anpassa kost och livsstil efter säsong. Tyvärr är precis pittadominerande personer de mest presterande människorna bland doshorna och de har svårt att ta det ”lugnt”. I sin natur är de bestämda, strukturerade och har ett skap intellekt, men är även tävlingsorienterade och perfektionistiska. Det gör att de vet mycket och ibland ”allt bättre” och att de har svårt att slappna av och att ”göra mindre” som på längden kan leda till utbrändhet, sömnproblem och mag-tarmbesvär.

Pittaenergin sitter främst i magsäcken, tolvfingertarmen, tunntarmen och övre delen av tjocktarmen. Pittaöverskott kan leda till magirritation, sura uppstöttningar (refluxbesvär), magkatarr, lösare avföring och allergier som syns på huden. Har du en feberkänsla eller känsla på inflammation i kroppen så har du för mycket pitta dvs ”värme” i dig.  Pittaenergin ser till att levern och gallblåsan fungerar optimalt och att bukspottkörteln utsöndrar den rätta mängden av enzymer för att bryta ner maten ordentligt. Vanliga symptom på obalans är dyspepsi och dysbios. Dyspepsi betyder att man har en känslig mage och symptomen kan vara allt från hungersug till snabb mättnadskänsla och en brännande känsla i magen samt uppblåsthet. Dysbios är en obalans mellan de goda och dåliga bakterierna i tarmfloran som kan leda till SIBO (bakterieöverväxt), gaser, dålig matsmältning och inflammation. Pitta är dessutom kopplad till ögonen och kan ge svidande eller brännande ögon och blodet. En Pittaobalans kan leda till blodbrist på grund av för rikliga mensblödningar, tumörer, magsår eller kroniska tarmsjukdomar och därigenom till trötthet.

Mina 5 bästa livsstilsrekommendationer för Pitta:

  • Det är viktigt att inte bli överhettad och väljer svalkande aktiviteter som simning och kvällspromenader på sent eftermiddag eller kväll. För att balansera din cirkadiska rytmen ska all fysisk träning göras på morgonen, men man ska inte ta ut dig helt (vad Pitta dominerande personer gärna gör för de är så ambitiösa).
  • Om du har svårt att somna på grund av värmen så kan du testa ett kallt fotbad innan läggdags eller sov med öppet fönster för att behålla nattens svalka inomhus.
  • Undvik att exponera dig för sol under de varmaste middagstimmarna, sök hellre skuggan. Undvik hårt arbete och träning på den tiden.
  • En oljemassage med kokosolja svalkar ner kropp och sinne. En ayurvedisk huvudmassage ”Shiroabhyanga” hjälper mot stress.
  • Meditation och lugn yoga som exempelvis Mediyoga eller Yinyoga är bra att kombinera med uthållighets- och styrketräning!

Mina 5 bästa råd för kosten:

  • Ät bara när du är hungrig och ät i måtta.
  • Undvik eller minska det hettande som exempelvis starka kryddor, jäst, kaffe och alkohol särskilt om du lider av migrän och magsår.
  • Det är viktigt att inte bli överhettad och dricker mer svalkande dryck som exempelvis färskpressade juicer med frukt och grönt, kokosvatten eller ”buttermilk” (en del yoghurt, 3 delar vatten och en nypa spiskummin), men undvik iskalla dryck för de minska Agni. Ljummet eller rumstempererad är bäst.
  • Ät mer svalkande mat som sallad med årstidens grönsaker, frukt och bär, samt grönsakssoppor. Använd ghee, oliv- eller kokosolja till matlagning. Ät ej för het mat, för mycket värme reducerar Agnis kapacitet.
  • Ät mer söta, bittra och sammandragande smaker och minska salta, sura och kryddiga livsmedel. Kylande örtblandning som balanserar matsmältningselden som koriander, fänkål, pepparmynta, spiskummin och kardemumma.

Upptäck dina obalanser genom att fylla i det länkade ayurveda doshatest.