Kaphabalanserande kost

En kaphabalanserande kost är en kost som balanserar kaphadosha. Det är framför allt på slutet av vintern och början av våren där en kaphadominerade person eller en vata- eller pittadominerade person med en kaphaobalans får lätt besvär med förkylning, allergier, astma, täppta bihålor, trötthet och letargi. Här rekommenderar de gamla skrifterna inom Ayurveda att äta en kaphabalanserande kost. Vad betyder det att äta en kaphabalanserande kost? Hur ska jag tänka kring maten jag äter och smaker?

Kaphadoshans egenskaper

Kaphatiden i de nordiska länderna råder från mars till maj. Det är en tid där kaphadosha dominerar men också en period där kaphadominanta personer kommer lättare ur balans. Ju mer att kaphadosha består av jord- och vattenelementet definieras den som tung, fuktig, långsam, kall och slemmig. Som en regel inom Ayurveda skapar vi balans genom att tillföra motsatta egenskaper. Gällande Kapha ska det tillföras mer värme, torrhet, snabbhet och lättnad på alla plan. Vill du fördjupa dig i kaphadoshans egenskaper och obalanser läs vidare här eller titta på mitt webinar som handlar om ”Grunderna i Ayurveda” på Ayurvedakanalen.

kaphadosha elements

Kaphabalanserande smaker

Jord- och vattenelementen skapar tyngd och stabilitet i kroppen. De gör att en person känna sig grundad, älskad och vacker. Det är främst för mycket av den söta och salta smaken som ökar kaphakvalitén i en människa, eftersom de är tyngst och blötast. Av denna anledning är för mycket av söta och salta livsmedel eller kryddar inte bra. Kaphapersonen ska tillsätta mer mat och kryddor som ökar lätthet, rörlighet, värme och aktivitet för att öka ämnesomsättning i kroppen. Alla fem element tillsammans ger balans i kropp och sinne och Kapha behöver mer eld och luft/äterenergi. Livsmedel med stark, kryddig och bitter smak gynnar kaphadosha. För mycket söt, salt och även sur smak gör att Kapha känna sig ännu tyngre, trögare och slemmigare. Det hjälper att äta mer medveten och känner efter för att lära känna sig själv och vad som passar en.

Stark smak verkar stimulerande på Kapha

Den starka smaken är varmast och torrast, men också ganska lätt. Luft- och eldelementet utgör den starDen starka smaken är varmast och torrast, men också ganska lätt. Luft- och eldelementet utgör den starka smaken som aktiverar, skapa värme och ökar förbränning, ämnesomsättning och svettning. Dessutom minskar den gaser. En kaphaperson som känner sig annars tung, trög och långsam tillför lätthet och mer stimulans. Överdrivet intag kan ge magproblem och gör att man känner frustration och ilska. Med starka livsmedel menas det främst cayennpeppar, chili, svart peppar, ingefära, hing, vitlök, lök, rädisa och senapsfrö. De främjar absorption och ökar cirkulation, dödar bakterier och hjälper med eliminering av toxiner och avfallsprodukter. I överskott ger de en brännande känsla och inflammation.

Kryddig eller sammandragande smak ger torrhet

Sammandragande smak hjälper med att absorbera vätska och har en anti-inflammatorisk effekt. Smaken är främst kall och torr, eftersom den består av luft och jordelementet. Den är läkande för huden och slemhinnor och förhindrar att vi svettas för mycket dvs förlorar kroppsvätska. Exempel på sammandragande livsmedel är grön eller omogen banan, granatäpple, kikärtor, okra, gröna bönor och groddar och kryddor som gurkmeja, arjuna. Sammandragande smak verkar blodstillande och minskar exempelvis överdriven utsöndring av svett och urin. Påverkan på huden och slemhinnorna är att den hjälper läkningsprocessen. Bra exempel på sammandragande smak är granatäpple, kikärta och grön eller omogen banan. Om man intag för mycket av denna smak kan den leder till krämpor och blockeringar i srotas (kanalerna).

Bitter smak är renande

Bittersmak är den kallaste och lättaste smaken av alla och består av luft och äterelementet. Bittra smaker har en utrensande och blodrenande effekt och stödjer därigenom leverns funktion. Lymfsystemet stödjas och förebygger därigenom bildning av Ama. Dessutom verkar den uttorkande. Smaken främjar en minskning av kroppsvävnader dvs att den hjälper vid viktminskning och om man vill få en fastare hud och muskler. Utöver det, skapar den en lätthet i sinnet.  Intag av för lite av den bittra smaken kan minska plasman, blodet, muskler och fett och orsaker extrem torrhet. I små mängder stödjer den matsmältningen. Mörkgröna och gröna bladgrönsaker, bittermelon, äggplanta, kronärtskocka, maskros, kakao och kaffe är bra exempel på bittra livsmedel. Kryddor som är bittra är bockhornsklöver, dill, gurkmeja och kummin.

Smaker som Kapha ska undvika

Söta, salta och sura livsmedel ska Kapha äta med måtta eftersom de består främst av vatten- eller jordelementet. En kaphadominerade person (eller om man har en kaphaobalans) älskar dock precis den typen av mat. Söt smak hjälper bygga kroppens muskler och andra vävnader, gör en mjuk hud och hår, samt harmoniserar sinnet. För mycket av den söta smaken ökar kroppsvikten och kan ge diabetes. Sur smak stödjer matsmältningssystemet och en stabil ämnesomsättning. Överdrivet intag av den sura smaken påverkar fortplantningsorganen. Saltsmaken har en laxerande effekt på kroppen och en stimulerande effekt på matsmältningen. I överskott påverkar den njurarna och orsaker högt blodtryck. Som du kan se behöver vi ha alla sex smaker i olika proportioner (beroende på konstitution) i en måltid för att vara i balans och känna sig belåten.

Kaphaobalanser

Typiska kaphaobalanser är slemmiga bihålor och lungor, för mycket salivutsöndring, överproduktion av slemhinnor och svullnad vid överskott. Och en trög matsmältning och svaghet vid underskott. Med andra ord hjälper den söta, salta och sura smaken att producera slem, för mycket syrlighet och löshet i kroppen. Kaphabalanserande kost gör att kapha känner sig stabil, lugn och glad. Slemutsöndring i magsäcken sker på grund av kledhaka kapha för att skydda magslemhinnan från toxiner. I tunntarmen stödjer den starka smaken nedbrytning och absorption av maten, och rent generellt, skapar den värme i kroppen och stödjer matsmätningen genom att förbättra matsmältningselden (agni). Bittra och sammandragande smaker stimulerar tarmrörelsen.

Kaphabalanserande kost i praktiken

Kost ska vara lätt, varm, slemlösande och urindrivande. Spannmål som basmatiris, rött ris, bovete, bulgur, råg och durra är att föredra. Baljväxter som azukibönor, vita, gula och bruna bönor, ärtor, mung dal, sojabönor, gula, röda och belugalinser passar bra. Grönsaker som bladgrönsaker, sparris, morötter, selleri, kronärtskocka, aubergine, blomkål, fänkål, gröna bönor, vitlök, lök, maskros, mangold, rädisa, surkål ska ätas mer av. Frukt med liten andel vatten, kokt frukt, torrfrukt, och tillagad med kryddor som nejlika, kanel eller ingefära stimulerar. Animalisk som kärnmjölk, vassle, magert kött från små djur, fisk och räkor i måtta. Raps- och sesamolja ska användas vid tillagning. Arganolja, hampolja, solrosolja i små mängder. Nötter och frö om man är vegan och vegetarian. Vallmo, sesam och solros passar till Kapha. Inget sötningsmedel förutom honung.

Kaphabalanserande örter

Matsmältningsfrämjande örter och peppar är bra. Kryddor som anis, ajwan, hing, bockhornsklöver, fänkål, kardemumma, gurkmeja, lagerblad, mejram och senapsfrö. Ju mer att Kapha behöver lätthet på alla nivåer så ska det inte vara för komplicerad utan lätt att genomföra. Generellt ska kryddorna stekas först i oljan så att de olika smakerna frisätts. Sedan lägger du till grönsakerna. Ugnsbaka och lätt stekning är bäst.

Källor:

The New Ayurveda Practice Handbook, Hans Heinrich Rhyner

Ayurvedic Healing: A Comprehensive Guide, Dr David Frawley

Ayurvedic Cooking for Self-Healing, Ushad Lad, Vasant Lad