• en
Fascia Yoga

Fascia Yoga – öka din rörlighet, stärk din bindväv och bli av med värk

Vad är Fascia Yoga?

Fascia Yoga är en yogaform där vi riktar uppmärksamheten på en kreativ och omväxlande placering av våra ben, armar och leder. Ingenting skadar fascian mer än att utföra repetitiva rörelser, arbeta i en ensidig position under en längre period och brist på motion,. Vår fascia behöver så många olika stimuli som möjligt, helst i olika rörelseriktningar, för att stanna frisk. Om det inte händer, blir fascian klibbig och orörlig och det är då vi känner oss stela!

Inom Fascia Yoga utnyttjar vi rörelseomfånget på ett lekfullt sätt och riktar vår uppmärksamhet på en lätt och stabil hållning. Här arbetar vi också med att förbättra elasticiteten eller den s.k. ”gummibandseffekten” (lagrad rörelseenergi i bindväven som fjädrar tillbaks). Denna “gummibandseffekt” spelar en viktig roll när vi går, springer, hoppar, böjar oss och kastar något. Genom Fascia Yoga stannar bindvävsstrukturen elastisk och draghållfast. Därför arbetar vi mycket med mobilitet, stretchning och smidighet under klasserna, något som framförallt är bra för kontorsmänniskor, överrörliga personer, stela ryggar och idrottare. Bara när vi känner vad som är bra för vår kropp eller inte, kan vi styra vårt yogautövande och förbättra vår kroppsmedvetenhet.

Vad är Fascia?

Från stortån till hjässan är kroppen omsluten av “fascia” som är en sorts bindväv. Forskning kring ”fascia” bekräftar bindvävens viktiga betydelse för kroppens välbefinnande och musklernas funktion. Det är bindväv som ger kroppen sin stabilitet och utseende. Dess funktion är också att förbinda och stödja kroppens olika delar; fascia fungerar som en motorväg i hela kroppen för att nerver, lymfa och blodkärl kan nå till sitt målorgan. För bättre förståelse kan vi säga att vårt bindvävsnätverk liknar en apelsin med dess membran och sektioner.
Många rutiner i vårt dagliga liv – dålig hållning, muskelspänningar som uppstår på grund av fysiska påfrestningar eller emotionell stress, vissa hälsotillstånd som minskar rörligheten, skador och ärrbildning samt uttorkning – medför att bindväven begränsas i sin funktion. Fascia har tio gånger fler känselreceptorer än våra musklerna och har ett minne på så vis att den faktiskt kan minnas rörelser. Har du någon gång undrat varför vissa övningar blir lättare att utföra efter ett tag? Med hjälp av skakande och dynamiska rörelser och djupa sträckningar utforskar vi olika fascialinjer i kroppen och stimulerar musklerna på djupet.
Mer information om fasciaforskning hittar du hos Fascia Research Group, University of Ulm, Germany.

Vad gör man på en myofascial självmassage?

Den myofasciala självmassagen förbättrar kroppens förmåga att renas från toxiner och metaboliska avfallsprodukter. Här används det olika hjälpmedel som foam roller eller bollar. Beroende på hur de används går det att mjuka upp, stärka eller förbättra vätskebalansen i bindvävnaden. Grundtanken med den myofasciala självmassagen kommer från Rolfing och myofascial release – att med manuellt tryck ”mjölka” kroppens olika vävnader och lösa upp förtätningar. Beroende på hur snabbt eller långsamt du rullar byggs antingen kollagenet upp eller bryts ner.

fascia yoga kurser i helsingborg

När bör du vara försiktig med myofasciell självmassage?

Akuta skador, infektioner, inflammation och svullnad
Benskörhet
Graviditet
Åderbråck
Intag av blodförtunnande medel (återkoppla med din läkare)
Fibromyalgi
Tumörer
Lymfoedema
Reumatiska sjukdomar

Vad är Fascia Yoga?

Yogaschemat augusti 2019Aerial Yoga & Lunchyoga

Prova-på/trail class Aerial Yoga for beginners (english) monday 19/8 6-7 pm

Aerial Yoga beginners course (english) - mondays 6-7 pm

Aerial  Yogakurs fortsättning - onsdagar kl 18.30-19.30 

Mer information om Aerialyogakurser här.

Lunchyoga - onsdagar kl 12.15-13.00 - Drop-in eller klippkort

Mer information till lunchyogaklasser här.