• en
Ayurveda Yoga

Ayurveda Yoga –

en mer anpassad yogastil för just din kroppstyp –

Vata, Pitta eller Kapha

Vad är Ayurveda Yoga?

Ayurveda Yoga eller ayurvedisk yoga är i grunden en mer individualiserad yogaform som balanserar dina obalanser – din dosha – och med insikten om hur du bäst balanserar respektive dosha får du ut mer av din yoga. På sanskrit betyder ordet “dosha” bokstavligen “det som blir obalanserat”, vilket innebär att du gör yoga, andningsövningar och mediterar för att gynna ditt mentala tillstånd och fysiska konstitution. Ayurveda är en livsstil och vissa livsstilsvanor kommer att få dig att känna dig mer i balans och andra mindre. Du kan göra ett “dosha-obalans test” för att ta reda på vilken typ av ayurveda yoga – Vata, Pitta eller Kapha – som är bäst för dig. Kom ihåg att vi alltid är en kombination av Pitta, Kapha och Vata och därför kan du även prova alla.

Läs vidare för att ta reda på vilken typ av ayurveda yoga som passar bäst till din kroppstyp och karaktär. Vi har alla vår egen, unika sammansättning av vata, pitta och kapha, dvs olika mycket av alla tre doshorna i vår grundkonstitution. En kombination som bestäms redan innan vi föds; personens konstitution eller karaktär kan inte bara förenklas till en enda ”dosha”. Det är mycket vanligt att två doshas dominerar och bara ett fåtal personer som är tridoshic, vilket betyder att de har jämn balans mellan alla tre doshas. Vi är alla olika och har därför olika behov när det det gäller kost, träning och stimulans. Du väljer själv om du vill göra övningar på matta eller sittandes på stol. Jag uppmuntrar dig att lyssna på din kropp och lär känna dina begränsningar. Jag kommer att hjälpa dig att anpassa yogapositionerna efter dina behov så du kan känna dig trygg och säker i varje position eller andningsövning.

Under ett ayurvedisk yogapass kommer du att göra olika andningsövningar, meditera en stund och utveckla ditt inre. Du kommer också att utforska ditt yttre och förfina dina yogapositioner och att känna av dina begränsningar. Vill du fördjupa din kunskap så kan du enkelt boka en av mina onlinekurser.

ayurvedic yoga for balancing mind and body

Den stabila Kaphan

Inom Ayurveda är “Kapha” kopplat till jord- och vattenelementen. Yoga för att balansera kaphaobalanser kommer vara mer kraftfull för att stärka upp kroppen. Övningarna ska bjuda på mer energi. Kaphapersoner är mer benägna att utveckla övervikt, allergier, täppta bihålor och depression. Stor fokus kommer att ges till smidighet, balans, flödesrörelser, men också stärkande övningar för mage och rygg. Yogaställningar (som kallas för asanas) för kaphatyper kommer att stärka kroppen och utförs i ett raskare tempo. Asanas kommer att vara aktiverande, upplyftande och värmande för att öka energin, ämnesomsättningen och vitaliteten. Fokus kommer läggas på andningen och vi jobbar med styrka. En kaphaperson väljer gärna en lätt och lugn träningsform; aktiviteter som känns bra och som inte är alltför utmanande. Fördelarna med kaphayogan ligger i att förbättra konditionen, uthålligheten och att motivera kaphatyper i att göra mer. Med regelbunden träning upplever en kaphaperson en stor skillnad i humöret och en förbättring av den totala hälsan.

ayurveda kapha yoga

Den passionerade Pitta

Pittayoga eller träning ska vara av “måttlig” intensitet för att balansera eld- och vattenelementen. Här kommer övningarna vara lätta och lekfulla. Pittapersoner är typiskt passionerade och mycket klyftiga, men de är också mycket utmanande och ofta arga. Människor med denna konstitution är mer benägna att utveckla inflammatoriska tillstånd, halsbränna, matsmältningsbesvär och huvudvärk. Yogapositionerna kommer att vara i lugnt tempo och rörelserna kommer utföras i samklang med andningen. Yogaövningarna är gjorda för att stimulera “agni”, matsmältningselden, och till att vitalisera kroppen. En pittaperson väljer ofta en utmanande träningsform eftersom de är mer tävlingsinriktade. Det är mycket krävande för en pittaperson att göra mindre, vara prestigelös och att koppla av mer. Även om det är exakt det de behöver, tycker de snarare att det är slöseri med tid.

ayurveda kapha yoga
Ayurvedic vata yoga

Vata i rörelse

I vatadoshan dominerar luft- och rymdelementen. En vataperson tenderar att vara kreativ och har mycket energi. Den är ständigt i rörelse, men lätt distraherad och därför ska övningarna grunda personen. Vatapersoner är mer benägna att utveckla ångest, led- och ryggsmärta och stress. De kan ofta känna sig uppblåsta och förstoppade och kan drabbas av sömnbrist. Vatayoga kommer ske i ett lugnt tempo för att låta tankarna landa i stunden. Fokus kommer att läggas på jordande och fokuserande asanas som ger värme, stabilitet och som är lugnande för nervsystemet. Ett Vatayogapass omfattar värmande andningsövningar, avslappning och meditation, samt stabiliserande övningar. En vataperson väljer ofta en dynamisk och rörelsesorienterad träningsform. På grund av sin rastlösa karaktär kan vatatypen ha svårt att utföra en långsammare och mer meditativ yoga. I början av ett yogapass kan den dra nytta av dynamiska övningar, såsom solhälsningar, för att bli av med stress som ansamlats. Jordande ställningar, som hålls under en längre tid, kan bidra till att minska vataobalanser. Vatapersoner behöver förberedas innan de kan gå vidare till mer kraftfulla och utmanande övningar för att inte komma ur balans. Ett Vatayogapass utförs på en bestämd tid varje dag för att komma in i en rutin.

Det finns inga Ayurveda yogakurser just nu.