Aerial Yoga

Aerial Yoga – ett nytt spännande sätt att lyfta själen på!

Vad är Aerial Yoga (AY)?

Aerial Yoga handlar om ett lekfullt förhållningssätt och känslan av tyngdlöshet. Vi formar, stärker och stretchar hela kroppen, särskilt de inre muskelgrupperna och fascian. I ”luften” är yoga delvis enklare att utföra eftersom sjalen stödjer vår vikt och balans. På en Aerial yogalektion stretchar och stärker vi armar, ben, rygg, mage och axlar. Allt du behöver är en liten portion mod och nyfikenhet! Att bara ligga omsluten i sjalen ger en känsla av ”cocooning” och du kommer närmre i kontakt med dig själv.

Yogasjalen

Med hjälp av en sjal, som hänger från taket, får du känna på en djupgående viktlöshet. Fri från alla tyngdlagar upplever vi yogapositionerna på ett helt nytt sätt! Du lämnar över din kroppstyngd till sjalen för att därefter jobba med flexibilitet, styrka och uthållighet. Släpp taget och utveckla tillit! Sjalen är din partner. En trapetsliknande sjal hänger från taket. Du kan välja att ha en del av din kropp i tyget, luta dig mot sjalen, gunga i den, göra inversioner (upp-och- ner hängande övningar) eller låta dig omslutas av den helt och njuta av en stunds avslappning.

De fysiska fördelarna med Aerial Yoga?

Med Aerial Yoga förbättrar du snabbt din smidighet, bålstabilitet och muskelstyrka utan att tyngdkraften håller dig nere. Därför är AY särskilt bra för överviktiga människor och personer som känner sig stela, samt har ryggsmärtor. Du utför olika yogapositioner utan kompression på nacke eller ryggrad. Sjalen stödjer dig hela tiden som gör att du utvecklar en bättre kroppskontroll och balans. Det gör det lättare för dig att komma djupt in i en position och förbättrar din hållning bara efter några pass. Utmanande och mer avancerade yogaställningar, som handstående, vridningar och bakåtböjningar, är lättare att utföra. Det lymfatiska systemet, cirkulationssystemet och matsmältningen stimuleras. Inversions hjälper dig att massera de olika organen, öka körtelfunktionen och svettningen blir lättare. Med andra ord har AY en mycket rensande effekt på kroppen, samt hjälpa mot kalla fötter och händer. Sjalen fungerar som en sorts självmassage. Därmed fungerar Aerial Yoga som myofascial träning och hjälper dig att lätta upp täta muskler.

De mentala fördelarna av Aerial Yoga

Eftersom det är mycket enklare att komma in och håller de flesta yogapositionerna, kommer du att utveckla en positiv och ökad självkänsla. Den nära kontakten mellan kropp och sjal ökar din självkänsla och du blir mer medveten om hur det känns i kroppen. ”Lyckohormoner”, dvs serotonin, endorfiner, oxytocin, dopamin, frisätts och du kan känna dig väldigt glad efteråt. På ett mentalt plan hjälper dig att komma över dina rädslor. En del av deltagarna har svårt att slappa taget på grund av rädslan eller för de inte kan släppa kontroll.

Aerial yoga hip hang twist

Vad kan jag förvänta mig av en AY klass?

Kom med ett öppet sinne! De flesta människor kan mycket mer än de tror. När du utmanar dig själv kommer du att älska känslan av frihet och lätthet som Aerial Yoga ger dig. Det kan ta några klasser att vänja sig vid trycket i sjalen, speciellt kring höft och armhålor. Få personer kan uppleva yrsel eller illamående under de första yogalektionerna. Ta det lugnt och rör dig långsamt, vila mellan positionerna om det behövs och drick vatten! När vi hänger upp och ner så rusar blodet i huvudet och ökar trycket vilket kan kännas obehagligt. Men oroa inte dig! Vi kommer inte enbart hänger upp och ner, utan stå på mattan med ett ben eller händer i sjalen. Under varje Aerial Yogapass kommer vi att sträcka och stärka våra armar, ben, rygg, mage och axlar och öka vår kroppsstyrka, uthållighet, smidighet och balans.

Struktur av en Aerial Yogaklass

En lektion börjar vanligtvis med meditation medan vi sitter eller ligger i sjalen. Beroende på nivå och typ av yogapass kommer vi att huvudsakligen utföra statiska positioner (Aerial Yoga Beginners), dynamiska sekvenser (Aerial Flow) eller mer yin yoga liknande och nedvarvande yogapositioner nära mattan (Aerial Yin Yoga). Som på vanlig yoga kommer vi att ligga i ”Savasana”, vilopositionen, där du kan njuta av dina nya upplevelser. Vi avslutar alltid sittandes i mattan för att jorda oss igen. Jag kommer alltid visa övningarna och förklara de olika positionerna innan du gör dem och jag kommer alltid att finnas vid din sida för att stödja dig.

Hur ska jag klä mig och vad ska jag ta med?

Långärmade kläder som täcker armbågar och knäveck. Leggings eller tajta byxor är det bästa valet när du hänger upp och ner. Inga träningskläder med dragkedjor eller knappar. Inga smycken heller. Ta gärna en vattenflaska med dig. Om du vill kan du ta med strumpor till avkopplingen när du bara hänger i sjalen och din egen yogamatta.

Kontraindikationer dvs tillstånd du ska vara försiktig med att utöva Aerial Yoga

Glaukom/grön starr (förhöjt ögontryck)
Kirurgiska ingrepp (ex. axlar, ögon, rygg, höft/bäcken, handled)
Hjärtsjukdom inkl. högt/lågt blodtryck
Vertigo/yrsel
Osteoporos/benskörhet
Nyligen inträffad huvudskada
Akut el. svår artrit
Förkylning
Hiatus- el. åderbråck
Diskbråck el. liknande tillstånd
Nyligen inträffad slaganfall/stroke
Höftprotes
Radikulit och neurologiska sjukdomstillstånd
• Tung mens med krampor

Aerial yoga back straddle position

AY NYBÖRJARE  (60 el 90 min)

På AY nybörjare går vi igenom grunderna som övriga Aerial yogapass bygger på. Det är träningsform med fokus på rörlighet, styrka och medveten andning. En del av yogapositionerna utförs upp och ner (inversions) som är väldigt lugnande för nervsystemet. Ibland stannar vi också lite längre i poserna. Allt sker med stort fokus på själva rörelsen och hur den utförs i långsamt tempo. Ingen tidigare yogaerfarenhet är nödvändig. Jag är certifierade och kommer ge dig individuell uppmärksamhet. De flesta övningarna kan modifieras för att passa just dig.

AY FLOW (60 el 90 min)

Under passet gör vi olika solhälsningar hängandes i sjalen, delvis hänger vi upp-och-ner. Under passet gör vi inte så många statiska övningar förutom i uppvärmningen. Alla positioner görs dynamiskt. Du tränar framför allt balans, kondition och bålstabilitet. Här ska du vara mer erfaren med dynamisk yoga på mattan eller har gått en Aerial yogakurs eller minst en AY workshop. Dessutom ska du känna dig bekvämt med att hänga upp och ner.

AY YIN (75 el 90 min)

Aerial Yin Yoga är en terapeutisk form där du hänger 10-15 cm över golvet. Statiska yin yogapositioner blandas med rörelser. Genom svängande rörelser uppnås en uppmjukning, återhämtning och läkning av muskler, leder och nervsystemet. De flödande rörelserna tillsammans med en medveten andning förnyar alla strukturer i kroppen. Du blir djupt avslappnad. Känn dig hel – i kropp, sinne och själ! Ingen tidigare yogaerfarenhet är nödvändig.

AY CORE (45 min)

AY Core är ett kortare yogapass där fokus ligger på att bygga upp en stark core och bål. Vi utför stärkande yogaövningar och pilatesliknande övningar för armar, ben och bålen. Sjalen hänger längre ner, nära golvet, och vi sitter eller ligger i sjalen. Ibland använder vi en pilatesboll för att träna mer specifikt och för att känna in bättre vårt det ska kännas.

Aerial yoga trädets position

AY Personlig träning (60 min)

För dig som vill boka personlig träning eller ni är två som gärna vill träna tillsammans! Du bestämmer själv dina träningstider vilket gör din träning mer flexibel. Personlig träning kan bedrivas enskilt eller duo (2 pers.). Mer om priser och de olika PT Yogapaket hittar du här. Boka din personlig träning på bokningssida där du hittar lediga tider.

Andra yogaformer i studion

Ifall Aerial yoga inte är något för dig, erbjuder jag även andra yogapass i min yogastudio i Helsingborg såsom yin yoga, hormonbalanserande yoga och MediYoga mot stress . Du kan också ta en titt på min yogaplattform online om du föredrar att yoga hemma.

PRISER FÖR DE OLIKA YOGAKURSER OCH WORKSHOPS HITTAR PÅ BOKNINGSSIDA UNDER ”YOGA”.